mandag 23. mai 2011

Kom mai du skjønne Milde....

Mai, har vært en spennende måned.. I forbindelse med at langturnus er blitt et "hett" tema, innenfor pleie og omsorgs sektoren, har jeg i flere år vært invitert land og strand rundt på flere kurs og konferanser, for å informere om Langturnusen/ olje turnusenm, sett fra pårørende rollen. DET har jeg likt.

Kjenner sterkt på at dette er blitt MIN greie. At jeg faktisk skal få lov til å være der ute og informere om dette. Det er mange utrolig slitne foreldre der ute - som faktisk ikke vet at disse ordningene finnes. Og da må noen "bråke" - slik at vi kan få folk til å tenke litt utenfor den vanlige måten å tenke på... Alle passer ikke til å ha A4 jobber, og mange passer ikke til å ha for mange folk som gir tjenester inn i boligen deres.. Her er det viktig å ha respekt og trø varsomt..

Men mandag i påske uken - kom altså selveste Erna på besøk på mitt kjøkken. Jeg ville by på lunch, men hun ville bare ha te. Tror faktisk ikke hun likte den te'en hun fikk - faktisk var det en helse kost te, en rooibos te hun fikk. Den er super god den men...

Men det ble noen flotte timer for meg. Hun var levende interessert i temaet: livs kvalitet innenfor pleie og omsorg. Og Helga satt på kjøkkenet, ganske så lite interessert , selv om denne damen antageligvis kan bli vår neste stats minister !! Selv tenkte jeg at jeg skulle ta vare på koppen hun drakk av - for å bevare den slik at jeg kunne si: DENNE har statsministeren vår drukket rooibos te av ! Men nei, spøk til side.

Alle tiders dame, Erna. Klok og vennlig. Jeg fikk invitasjon til Høyres landsmøte 7 mai - noe jeg dro på. Og det kan du se på youtube.com - søk på Høyre , så finner du meg der et sted på navnet mitt.

Og nå har jeg fått en ny invitasjon - til Ringerike kommune til høsten.

Om det samme temaet. Må vinkle det litt annerledes, slik at de ikke går lei. Har mye på hjertet - skal bli kjekt. Og så skal jeg forhåpentligvis også besøke en kulling fra lærerskolen...

Ellers - går turen snart til La Manga med Helga. Og en av de som har jobbet med Helga for 15 år siden - blir med. Det skal bli knall kjekt. Vi kommer hjem med svømme hud mellom tærene, men det gjør ikke noen ting. Og to kg slankere - fordi vi svømmer, svømmer og svømmer....

Ja, så holdt jeg på å glemme... Jeg fortalte  Jan Davidsen LO ( 9 mai) at når han snakket om olje turnusen på den måten han gjorde - så trodde jeg at jeg hadde fått hjerte innfarkt, men det var visst bare høy puls. Men så sint som jeg ble - dvs jeg ble vel egentlig bare så usigelig trist.... At det går an å snakke på en slik måte som han gjør, det blir jeg ganske så fortvilet av...

Mange vil ikke ha olje turnusen - men mange vil ha den.
Brukerne - trenger den, og husk, den er til for brukerne, ikke for de som jobber i turnusen. Men de nyter godt av den....

Så håper jeg du spiser godt og får i deg alle vitaminene du trenger. Slik at du kan leve et langt og godt liv og ikke komme på sykehjem med 6 diagnoser, slik statistikken tilsier.

Dette var mitt første blogg innlegg,,,, lurer på hvordan dette kommer til å gå... Marit er mitt store forbilde !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar