mandag 23. mai 2011

Ugress eller ei ? Det er det store spørsmålet ! Har du en flekk? Hageflekk?


Visste du at du kan spise "ugress?" Og at ikke alt ugress , er hva det gir seg ut for å være? Dette er ruccola salat. Det du kjøper i plast pakker med tynt plast over og som du må bruke opp i løpet av et døgn etter at du har åpnet pakken. Hvis ikke blir den brun og våt og ubrukelig.. Og så smaker den beskt....

Feil.

Ruccola, skal ikke smake beskt. Det skal smake HÆRLIG. Jeg har vært i Edens Hage i Mandal i tre dager , og oppdaget hvor fantastisk denne "ugress " planten er...
Den gode nyheten er denne:
Du kan få deg en ruccola plante og ha den i en krukke og / eller i et bed. Og så kan du høste inn hele sommeren og nyte at til neste år igjen - har den sådd seg selv og dukker opp både her og der og da kan du sørge for at både du selv og alle naboene dine - får fersk ruccola , hver dag.
I Bergen : Kjøp deg Ruccola på Gardsbutikken på Stend.
USPRØYTET
ØKOLOGISK
BILLIG
NÆRINGSRIKT

Hva jeg vil frem til ?
Jo , at det går an å dyrke MYE , kun på en liten hage flekk.
Ute uler stormen, det er mai, - og selv om festspillene starter og to dager, så ser det ut til at Gislefoss ( som har en for liten dress..) får rett. Det blir ikke sol på festspill åpningen i Bergen 2011 !!! Det er til å bli deppa av, for det er jo ALLTID fint vær under festspillene....
Tilbake til Ruccolaen.
Hva dyrker du ? Da mener jeg av vekster i hagen..... I år har jeg latt meg inspirere av Edens hage, og her er følgende ting plantet:
Blåbær ( husk du må ha flere sorter, skal de få "barn")
Sukker erter ( som du slipper å binde opp, men som vokser i rader....)
Sommer jordbær ( foreløbig bare blader :-() )
Persille ( haugevis)
Reddiker ( alle som er mormor, må ha noe å dra opp fra jorden...)
Plommer ( de har vært der i flere år, men jeg hermetiserer. I år skal jeg lage plomme likør )
Oregano
Timian
Løpstikke
Gressløk
Jordbær i potter.
Dill ( og dall)
Squash ( foreløbig kun tre blader)
Tomater i et plast drivhus ( ære være Tor)
1 Agurk plante ( har hørt at de skal ha så mye vann, så da gidd jeg ikke ha så mye)
Tror det var alt. Synes det er nok jeg.
Si meg - er det høsten som er kommet? Og det før jeg har fått høstet inn noe som helst????
Og så er det store spørsmålet - siden jeg bruker hønse gjødsel, kan jeg si at jeg er blitt en hobby øko bonde??
Subsidier? Neppe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar